V Třinci dne 18.
dubna 2015
Vážení synodálové, sestry a bratři,
během
loňského zasedání synodu byl předložen k hlasování návrh na ukončení
partnerství Slezské církve evang. a. v. s Evangelicko-luterskou zemskou
církví v Braunschweigu. Návrh byl odůvodněn tím, že církev v Braunschweigu
započala roku 2002 praxi žehnání párům stejného pohlaví a ospravedlňuje
homosexuální pohlavní soužití. V loňském roce synod návrh na zrušení
partnerství neschválil.
V letošním
roce bude návrh na zrušení partnerství s církví v Braunschweigu
předložen znovu. Co je důvodem pro takovýto krok?
1.
Jsme přesvědčeni, že udržování partnerství s církvemi, které zastávají
nebiblické učení a praktikují věci příčící se Božímu Slovu, je ohrožením pro
naši církev. Ačkoli i zastánci partnerství v naší církvi tvrdí, že jsou
proti zavádění praktik v rozporu s biblickou etikou, je
nepopiratelné, že díky partnerství si na nemorální praktiky a učení mohou
členové naší církve přivyknout. ―
Aby bylo něco uskutečnitelné, musí to být
nejprve myslitelné! Partnerství činí žehnání homosexuálním párům a
ospravedlňování homosexuálního životního stylu myslitelným a otevírá dveře všem
nemorálnostem, které ničí (nejen) evangelické církve na Západě. Obrazně řečeno,
je lepší vypořádat se s nebezpečím přede dveřmi, než si ho vpouštět do
předsíně a doufat, že do obývacího pokoje nepronikne.
2.
Ze stejných důvodů, pro které žádáme zrušení partnerství s církví
Braunschweigu, roku 2009 synod SCEAV
zrušil partnerství s Jihovýchodní pensylvánskou synodou Evangelické
luterské církve v Americe.
3.
Oproti skutečnostem, které byly předkládány na loňském synodu, jsme získali o
církvi v Braunschweigu nové poznatky. V loňském roce byl návrh
odůvodněn tím, že církev v Braunschweigu žehná homosexuálním párům
k jejich soužití. Novým poznatkem je, že partnerská církev se posunula
dále a v listopadu 2012 schválila na svém synodu možnost, aby
v homosexuálních svazcích žili i její pastoři. Jak uvádí oficiální tisková
zpráva[1],
tato možnost byla schválena „bez kontroverzní diskuse a pouze několik málo
synodálů se zdrželo hlasování“. Nikdo
nehlasoval proti tomuto návrhu! To ukazuje, že v církvi
v Braunschweigu není žádná významná síla, která by se proti tragickému
vývoji stavěla a kterou by snad mohlo naše partnerství posílit.
4.
Ve věci nejde jen o otázku postoje k homosexualitě, tato problematika je
výrazem odlišného chápání autority Písma svatého. Přizpůsobování se duchu doby
v otázce sexuální etiky je jen logickým vyústěním zcela jiné teologie, než
je teologie naše – a sice teologie, pro kterou není Písmo svaté nejvyšší
normou, ale jen sbírkou zajímavých starověkých textů.
5.
Otázka postoje k homosexualitě není ani izolována od ostatních etických
otázek, které jsou určující pro současnou společnost a církve. Schvalování
homosexuality je součástí genderové ideologie, která ničí biblické pojetí
rodiny, a tak podrývá samotné základy evropské kultury. Prosíme Vás proto,
abyste vzali v úvahu tento širší kontext celé problematiky. Přikládáme Vám
brožuru přední německé katolické socioložky Gabriele Kuby „Gender. Nová ideologie ničí rodinu.“. Její přečtení Vám nezabere
více než půl hodiny, avšak v základních obrysech přiblíží trendy, které
hýbou západní společností a které brzy zesílí i ve společnosti naší. Nemůžeme
si dovolit v tomto ohledu zaujímat v církvi nejasná či obojaká
stanoviska.[2]
Připojujeme rovněž překlad části otevřeného dopisu 8 německých emeritních
evangelických biskupů z roku 2011, kteří tehdy protestovali proti záměru
umožnit farářům žít na farách v homosexuálních svazcích; v dopise už
tehdy církev varovali, že realizace uvedeného záměru povede mimo jiné
k blokaci vztahů německé evangelické církve s konzervativními
denominacemi na celém světě.
6.
Udržování partnerství s církví v Barunschweigu je škodlivé i pro
samotné osoby zápasící s homosexuální orientací, neboť se tím vůči nim
vysílá signál, že není třeba jít cestou čistoty – ať již formou terapie[3]
či formou zachování sexuální abstinence, pokud terapie není možná. Tím se hatí
pastorační služba těmto osobám, uvádějí se ve zmatek a svádějí na scestí.
Vážení
synodálové, sestry a bratři,
to
že jste členy synodu Slezské církve evang. a. v. je pro Vás nejen výsadou, ale
i závazkem. Můžete svým rozhodováním ovlivnit směřování naší církve. Prosíme,
abyste uvážili návrh na zrušení partnerství s církví v Braunschweigu
ve výše naznačeném širším kontextu. Tento návrh je motivován starostí o budoucí
vývoj naší církve, není žádným zástupným problémem či čímkoli jiným. Hlasování
o otázkách, které se týkají věroučného směřování naší církve, patří
k nejvýznamnějším úkolům synodu. Prosíme Vás proto, abyste přistoupili i k
hlasování o návrhu na zrušení partnerství s církví v Braunschweigu
s vědomím své odpovědnosti vůči nynějším i budoucím generacím členů naší
církve.
Vážení
synodálové, sestry a bratři,
„zkoumejte, co se líbí Pánu, a nemějte
žádnou účast na neplodných skutcích tmy, spíše je usvědčujte“ (Ef 5,
10-11).
[podpis]
[1]
Tisková zpráva je dostupná na Internetu na adrese http://www.landeskirche-braunschweig.de/meldung_archiv/Artikel/6749.html?no_cache=1
[2]
Zájemce o hlubší poznání uvedené problematiky odkazujeme na spis Gabriele Kuby
„Globální SEXuální revoluce. Ztráta svobody ve jménu svobody.“ Brno,
Kartuziánské nakladatelství, 2014, 416 stran, ISBN: 978-80-87864-13-5, případně
na její přednášky (tlumočené do slovenštiny) dostupné na Internetu na adrese https://www.youtube.com/watch?v=rZe2jNFO2Bo
[3]
K možnostem terapie odkazujeme kupříkladu na materiály konference Exodus
International a Teen Challenge, konané roku 2005 v Praze; část materiálů
je dostupná na Internetu na stránce http://www.christianmentalhealth.com/Prague.htm